14 de set. 2010

Nostàlgia

Sovint es parla de la nostàlgia d'una persona en sentit negatiu. Com si mirar cap al passat fos dolent o perjudicial pel devenir d'algú. Doncs bé, avui mirarem una mica al passat, en clau irònica.

Em centraré en la infantesa, tot i que tampoc tinc massa clar la frontera entre la infantesa i l'adolescència (en el meu cas). I ho faré a partir d'allò que trobo a faltar:

- Trobo a faltar la bata de col·legi. Sí, aquella bata lletja de collons i ratllada, però que agafava especial importància els divendres, quan la tornaves a casa perquè la rentessin, i sorties de col·legi cordant-te-la a l'estil superman.

- Trobo a faltar els berenars de la iaia (qui em coneix de tota la vida sap de què parlo). Aquelles llesques de pa rodó de mig quilo, empastifades de nocilla, que t'emportaves a la plaça i que si et queia (com diu la Llei de Murphy número 23), queia a terra de la cara de la nocilla. Llavors tenies nocilla amb sorra.

- Trobo a faltar jocs com les "canicas", "el bote", matar formigues amb una goma o llançar trossets de paper a partir del cap d'una ampolla d'aigua de plàstic i un globus. Hi havia jugat fins a avorrir-los i llavors, sempre em quedava jugar amb la pilota.

- Trobo a faltar el moviment de malucs a la Republica Domincana del videoclip de Sau És inútil continuar. Videoclip que feien sempre mentre esperàvem que comencés a les 7 de la tarda en punt Bola de Drac. Allà vam descobrir els tangues, primer, i les càpsules hoi-poi, després.

- Trobo a faltar la meva bicicleta BH (gran marca) amb una roda groga i una negra, que algun "desgraciat" em va robar quan era petit. On hi hagi una autèntica BH treu la resta.

- Trobo a faltar les nits d'estiu a la plaça, quan era petit. Jugàvem amb tothom qui es presentés a la plaça. I recordo quan explicàvem històries de por o supersticions de mitja nit. Anaves a dormir cagat de por.

- Trobo a faltar la plaça de les Eres (la meva segona casa, o potser la primera). Quan no calia quedar a una hora concreta amb ningú. Només t'hi havies de presentar i ja trobaves algú per jugar. I la sorra que m'enduia a l'interior de les sabates cap a casa.

- Trobo a faltar els dissabtes de quan era petit. Aquells dies que duraven més que una setmana. Llarguíssims... ara els caps de setmana són curtíssims.

- Trobo a faltar els dibuixos del dissabte havent dinat (a quarts de quatre). Allà vam descobrir sèries com Les Trotugues Ninja, els Bobobops, en Dragui... que no arribaven al súmmum de Bola de Drac o Arale, però que no em perdia mai.

- Trobo a faltar els jocs que em feien vergonya. El conejo de la suerte (resava perquè no em toqués fer un petó) o el dia de Sant Jordi a col·legi (intentant portar alguna rosa d'estranquis perquè no la veiessin a casa ni tampoc els de classe, només qui interessava).

- Trobo a faltar les cançons que cantàvem en els viatges de col·legi amb autobús. Es tractava d'agafar lloc a darrera de tot i cantar "una sardina, dos sardinas..." o les rimes d'Scooby doo pujades de to.

- Trobo a faltar el Filiprim. Programa que m'empassava cada vespre abans de sopar, mentre feia els deures a la taula gran del menjador i davant la tele. Tanquem la paradeta.

I avui us deixo amb una cançó que m'agrada molt i que crec que és molt nostàlgica. Es tracta de Hurt de Johnny Cash. Hi he pensat després de sentir-la aquest dilluns en el programa El convidat de TV3. Escolteu Johnny Cash perquè val la pena. M'encanta, i si teniu temps mireu la peli I walk the line (us la puc deixar) amb Joaquin Phoenix (el meu actor preferit). Sublim. Una història, la de Johnny Cash, fantàstica. Amor, drogues i rock'n'roll.

Només us destaco dues frases (que ja valen com a cites) "I hurt myself today to see if I still feel" i un missatge optimista final "If I could start again a milion miles away, I would keep myself, I would find a way".

7 comentaris:

  1. Bona reflexió, tens raó, tendim a etiquetar la nostàlgia amb connotacions negativíssimes! ;)

    ResponElimina
  2. ...'canicas', pa amb nocilla, videoclip de Sau... crec que alguns d'aquests comentaris els he sentit en alguna animada sobretaula! (no per això deixen de fer-me gràcia).

    Jo també trobo a faltar 'Filiprim', una referència de la nostra generació (així he sortit tots plegats).

    'Scooby doo, by doo, by doo by doo by doo, qué es aquello que reluce en lo alto del castillo, son .... que le estan sacando brillo, scooby doo!" ;-)

    ResponElimina
  3. Mmmm jo trobo que et falten cabells i que ja no puges la banda com ho feies abans. Però en canvi tens l'experiència per ressoldre situacions difícils que fa uns anys et mancava.

    Si trobes a faltar la bata, te'n pots compres una de cuina i em convides a sopar de tant en tant, can't you?

    By the way, recorda-li al teu cosí que em deu més de 1.000 caniques :-)

    Ok, accepto l'oferta de "I walk the line" d'en Johnny de les Carpes. Ha envellit una mica d'ençà que vaig marxar, hasn't he?

    Com m'agraden les question tags!

    ResponElimina
  4. Jajaja!!!! El passat dóna per molt i segur que m'he oblidat de moltes coses.

    Alguna hora recordarem sèries, a l'estil post de dibuixos animats.

    El temps no perdona a ningú és com Messi davant de porteria, isn't it? (això de les question tags enganxa).

    Scooby doo, by doo, by doo. El dolor más doloros y el dolor más inhumano es que te cojan los ... con la tapa del piano!!!!

    ResponElimina
  5. Los hermanos pinzones eran unos mari...
    que se fueron a calcuta en busca de una...
    i se fueron con colòn que era otro mari...

    ResponElimina
  6. Mmmmmmmm ... em sembla que us esteu fent grans! "Perdoneu, però algú ho havia de dir!" (jejeje)
    Quins records !

    ResponElimina
  7. Quanta raó que tens...i quanta nostàlgia al recordar-ho.. jo afegiria: "trobo a faltar anar a veure pelis que feia mesos que havien set estrenades al cinema principal".

    I en quan a J. Cash...era molt gran i dins tanta història també i va tenir un paper molt important la religió..quanta vida la seva! Escolta la versió que va fer de "One" de U2. És la única persona que es podia permetre versionar i guanyar a l'original!
    http://www.youtube.com/watch?v=D4dlqVlj6UA

    ResponElimina